دستگاه های قطعه شویی یکی از دستگاه های صنعتی، نظافتی می باشند که در زمینه شست و شو و نظافت قطعات داخلی خودرو مورد استفاده قرار می گیرند.
دستگاه های قطعه شویی قطعات موتور اتومبیل های دیزلی، بنزینی و همچنین قطعات آلومینیومی و چدن را در مدت زمان کمی تمیز می نمایند.
در ساخت دستگاه های قطعه شویی  و جهت صرفه جویی در مصرف آب از مخزن آب استفاده می نمایند که به صورت مکرر از این آب استفاده به عمل می آید.
از مزیت های شست وشوی قطعات توسط دستگاه های قطعه شویی می توان به موارد زیر اشاره نمود.
آسیب نرساندن به قطعات هنگام شست وشو
نیاز نداشتن به نیروی انسانی برای تمیز کردن قطعات
حداقل آلودگی محیطی 
امکان شست وشوی تمام قسمت های موجود در سطح قطعه
ایمنی بالا و عدم نیاز به آموزش و دوره خاص برای راه انداری دستگاه
استفاده بهینه از مواد شویند و مصرف انرژی
قیمت مناسب دستگاه  نسبت به عملکرد آن


یکی از مواد شوینده به کار رفته برای شست وشوی قطعات پودر چربگیر می باشد.
پودر چربگیر : پودری قوی و موثر برای زدودن انواع چربی و روغن همچنین انواع واکس های پرداختکاری از سطح قطعات آهنی یا فولادی می باشد.
پودر چربگیر ، حاوی مواد قلیایی، کف کننده و فعال کننده سطحی بوده که روغن و سایر چربی های موجود در سطح انواع قطعات را بدون هیچ گونه خوردگی و تغییر رنگ در فلز پایه بطور کامل از بین می برد. 
دستگاه های قطعه شویی تولید شده در شرکت های داخلی به 4 دسته دستگاه قطعه شوی سبک، دستگاه قطعه شویی نیمه سنگین، دستگاه قطعه شویی سنگین و دستگاه قطعه شویی فوق سنگین دسته بندی می شوند.
معمولا کارگاه ها بر حسب نیاز دستگاه مورد نظر را خریداری می نمایند به طور مثال اگر هدف از ایجاد کارگاه قطعه شویی ،شست شوی لوازم مصرفی خودروهای سواری باشد پیشنهاد می شود دستگاه قطعه شوی سبک را خریداری نمایید.

شرکت های داخلی با تکیه بردانش روز دنیا سعی در تولید دستگاه های قطعه شویی استاندارد می باشند تا کشور را از وارد کردن این دستگاه های پرکابرد بی نیاز سازند.
در همین راستا شرکت های داخلی  محصولات تولیدی خود را با گارانتی و خدمات پس از فروش به مدت زمان طولانی روانه بازار می نمایند.