همواره صاحبان خودروها از زمان های قدیم اقدام به شست و شوی قطعات مصرفی خودرو می کردند.
از روش های پرکاربرد در قطعه شویی می توان به قطعه شویی به روش سنتی، قطعه شویی با فشار آب، قطعه شویی با دستگاه های قطعه شویی،... اشاره نمود.
قطعه شویی به روش سنتی: در این روش قطعات مورد شست و شو را با فرچه ها انجام می دادند.فرچه ها به خودی خود نمی توانند باعث تمیز شدن قطعات شوند و برای نرم کردن مواد روغنی و انواع گریس از سطح قطعات از گازوئیل استفاده می شد.
گازوئیل به کار رفته در این روش شست و شو باعث صدمه دیدن به بخش های مختلف قطعه می شد.


قطعه شویی با روش فشار آب: در این روش آب با فشار زیادی به سطح قطعه کثیف وارد می شود و کثیفی های موجود را از سطح آن تمیز می کند.در این روش علاوه بر هدر رفت آب که هزینه زیادی برای صاحبان کارگاه ها داشت باعث ماندن آب در منافذ کوچک می شد که در مدت زمان کوتاه باعث زنگ زدن قطعه می شد.
شست و شوی دستگاه با دستگاه قطعه شوی: این دستگاه ها نسبت به دو روش بالا هزینه راه اندازی بالایی دارد اما می توانند در مدت زمان کوتاه منبع درآمد خوبی برای صاحبان کارگاه ها باشد.
این دستگاه ها بیشتر برای شستن قطعاتی به کار می آیند که بتوان آنها را ازمدار جدا کرد. صرفه جویی در مصرف انرژی و هم چنین خشک کردن قطعه از ویژگی های این دستگاه ها می باشد.
دستگاه های قطعه شویی در اندازه های مختلف تولید می شوند که می توان برحسب نیاز کارگاه اقدام به خرید دستگاه مورد نظر نمود.
دستگاه های قطعه شویی دارای محفظه دایره ای می باشند که قظعات داخل این محفظه قرار می گیرند. این محفظه با چرخش دایره ای و پایش آب گرم یا سرد برروی قطعه باعث تمیزی آن می شوند.
این دستگاه ها مجهز به خشک کن می باشند که بعد از شستن قطعه اقدام به خشک کردن آن می نمایند تا قطعه شسته شده فاقد هرگونه آب باشد.

 

ویژگی شاخص قطعه شور


دستگاه های قطعه شویی مناسب برای شستن انواع قطعات آلومینیومی و چدنی به کار رفته در خودرو می باشد.
در ساخت این دستگاه ها باید استانداردهای موجود را رعایت نمود تا مانع آسیب زدن به قطعه مورد نظر شد.
استفاده از روش های سنتی دیگر نمی تواند پاسخگویی نیازهای مراجعین به کارگاه های قطعه شویی شوند و بهتر است صاحبان کارگاه ها تجهیزات خود را به دستگاه های قطعه شویی ارتقاء دهند.
شرکت های داخلی با تولید دستگاه های قطعه شویی در اندازه های مختلف شما را از وارد کردن این دستگاه بی نیاز می سازند.
هم چنین برخی از مراکز تولید این دستگاه ها برای تولید دستگاه قطعه شویی امکان اضافه نمودن قابلیت های متناسب با دستگاه را فراهم نموده است تا در صورت نیاز اقدام به اضافه کردن ویژگی جدید به دستگاه خود شوید.